Za zgodą Davis Dyslexia Association International® – © Wszystkie prawa zastrzeżone 2003

OGÓLNE CECHY ZACHOWANIA:
  • przez otoczenie często uważany za leniwego, mało zdolnego, nieuważnego lub sprawiającego problemy wychowawcze,
    błyskotliwy, bardzo inteligentny, elokwentny, ale nie potrafi czytać, pisać oraz literować,
  • jego problemy z nauką nie są tak poważne, by otrzymać dodatkową pomoc ze szkoły,
  • wykazuje się wysoką inteligencją emocjonalną, nie będącą przedmiotem egzaminów,
  • zwykle zdaje świetnie egzaminy ustne, ale nie pisemne,
  • czuje się mniej inteligentny niż inni, ma kiepską samoocenę,
  • ukrywa słabość poprzez bardzo pomysłowe strategie,
  • łatwo wpada we frustrację i gniew w czasie czytania podręczników lub w sytuacjach, gdy bywa odpytywany z przeczytanego tekstu,
  • jest utalentowany w dziedzinach: aktorstwo, muzyka, sport, mechanika, sprzedaż, biznes, projektowanie, budownictwo i inżynieria,
  • wydaje się być zamyślony, może być typem marzyciela, łatwo traci poczucie czasu, ma trudności z koncentracją uwagi,
  • uczy się najlepiej poprzez działania manualne, demonstracje, eksperymenty, obserwacje oraz pomoce wizualne,
WIDZENIE, CZYTANIE, LITEROWANIE:
  • narzeka na zawroty głowy, bóle głowy lub bóle brzucha podczas czytania,
  • czuje się niepewnie w kontakcie z literami, cyframi, słowami, kolejnością lub podczas wypowiedzi ustnych,
  • w czasie czytania lub pisania stosuje powtórzenia, dodaje nieistniejące litery lub słowa, przestawia, omija, zamienia oraz przekręca litery, cyfry, słowa,
  • skarży się na uczucie lub widzenie nie istniejącego ruchu podczas czytania,
  • może mieć świetny wzrok i spostrzegawczość lub odwrotnie – brak głębszej percepcji wzrokowej,
  • czyta kilkakrotnie ten sam tekst ze słabym rozumieniem,
  • literuje fonetycznie i niekonsekwentnie
PISANIE I ZDOLNOŚCI MOTORYCZNE:
  • miewa problemy z pisaniem i odwzorowywaniem tekstu, może trzymać długopis w niewłaściwy sposób, pismo może być nieczytelne, a te same litery różnią się od siebie,
  • może przejawiać pewną niezdarność, mieć nieskoordynowane ruchy (np. być słaby w grze w piłkę oraz innych grach grupowych),
  • może miewać skłonności do choroby lokomocyjnej,
  • może być leworęczny, oburęczny oraz często mylić lewą i prawą stronę oraz „pod” i „nad”.
Matematyka i zarządzanie czasem:
  • może mieć trudności z określeniem czasu i zarządzaniem nim, mieć trudności z punktualnością,
  • może mieć trudności z przyswajaniem informacji oraz z wykonywaniem zadań wymagających określonej kolejności,
  • pomaga sobie liczeniem na palcach lub innymi sposobami, często zna prawidłową odpowiedź, lecz nie potrafi rozpisać jej w postaci równania,
  • może mieć trudności w liczeniu przedmiotów lub posługiwaniu się pieniędzmi,
    potrafi rozwiązywać proste równania, ale nie udaje mu się rozwiązywać zadań z treścią; nie daje sobie rady z wyższą matematyką,
PAMIĘĆ I PROCESY POZNAWCZE:
  • świetna i długotrwała pamięć do zdarzeń, miejsc i twarzy,
  • kiepska pamięć do kolejności faktów i informacji, których sam nie doświadczył,
  • w przetwarzaniu informacji posługuje się przede wszystkim obrazami i uczuciami, a nie dźwiękami i słowami (nie „słyszy” własnych myśli).