Narzędzia metody Davisa®

kontrola Dezorientacji – Procedura Przywracania Orientacji Davisa®

Pierwszym krokiem w procesie korekcji dysleksji jest przywrócenie stanu orientacji; dezorientacja stanowi objaw dysleksji, wiec jeśli dyslektyk nauczy się wychodzić ze stanu dezorientacji, będzie potrafił zlikwidować u siebie jej objaw.

W czasie programu osoba uczy się :
– rozpoznawać dezorientację i jej źródła,
– świadomie ją kontrolować poprzez zastosowanie « narzędzi Davisa», które pozwalalą jej przywrócić orientację, jeśli tylko chce i kiedy chce.

Dzięki metodzie poprawy orientacji dyslektyk dowiaduje się o posiadanych zdolnościach i poznaje sposoby umożliwiające jej wykorzystanie.

Rozpoznanie i kontrola czynników, które powodują dezorientację

Samo przerwanie dezorientacji nie wystarczy do kontroli dysleksji, ponieważ dezorientacja jest spontaniczną reakcją na poczucie zagubienia, frustrację czy stres. Tak długo, jak poczucie zagubienia jest obecne, dyslektyk nie ma zrozumiałego obrazu na znaczenie słowa i będzie używał dezorientacji, kiedy czyta. Jeśli pokaże mu się jak opanować słowo, które spowodowało dezorientację, problemy z czytaniem i pisaniem zaczną stopniowo zanikać.

-> Davis opracował trzy zasadnicze techniki rozwiązywania przyczyn dezorientacji. Są to:

  • Opanowanie Symbolu Davisa®,
  • opanowanie alfabetu i podstawowych symboli języka,

  • opanowanie słów, dla których dziecko nie ma obrazu i nie widzi ich znaczenia,

oraz trzy techniki opanowywania swobodnego czytania:

  • czytanie-literowanie,
  • rzut oka-rzut oka-literowanie,
  • obraz-na-znak-interpunkcji.

Prawidłowo zrealizowany program Davisa przynosi poprawę u 97% osób.